فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است
سرخط خبرها

مزد کارگر نسبت به میزان هزینه‌کرد آن کم است

  • کد خبر: ۱۶۹۷۵۶
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
مزد کارگر نسبت به میزان هزینه‌کرد آن کم است
نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مزد کارگر نسبت به میزان هزینه‌کردش کم است و توقع این است که دستمزد همگام با تورم واقعی در بازار تعیین شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود سه ماه از زمان تعیین حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ گذشت. در همان زمان هم جامعه کارگری برای نحوه تعیین حقوق و دستمزد، اما‌و‌اگر‌هایی داشتند که تعیین حقوق و دستمزد با سبد معیشت و میزان تورمی که پیش‌بینی می‌شود، هم‌خوانی ندارد. همین موضوع باعث شد نمایندگان کارگری شورای‌عالی کار در نامه‌ای به سیدصولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، خواستار برگزاری مجدد جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد کارگران شوند و به این موضوع اشاره داشتند که مطابق مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ و ماده ۴۱ قانون کار و نظر به اینکه با تورم اتفاق‌افتاده در چهار ماه گذشته از زمان محاسبه‌ هزینه‌های خانوار ۱۴۰۲ و تورم بیش از ۷۰درصدی در ردیف‌های ضروری خانوار، نظیر مسکن و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، تأمین معیشت کارگران دچار بحران جدی شده و وعده‌های کاهش نرخ تورم علی‌رغم تأکیدات عملی نشده است. 

دستمزد همگام با تورم واقعی در بازار تعیین شود

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در این باره به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: در زمان تعیین دستمزد ۱۴۰۲ با توجه با شرایط و برنامه‌هایی که دولت برای کاهش تورم در نظر داشت، در نهایت گروه کارفرمایی و دولت به این نتیجه رسیدند که افزایش حقوق و دستمزد حداقلی باشد. نکته مهمی که در این صورت‌جلسه نهایی افزایش حقوق و دستمزد قید شد، افزایش مزد در بین سال بود و در مذاکرات تأکید شد اگر در طول سال تورم افزایش یافت، مزد باید تغییر کند و چنانچه حقوق کارمندان دولت در طول سال افزایش پیدا کرد، شورای عالی کار هم باید به این موضوع ورود کند و به همان نسبت افزایش قیمت دهد.
به گفته وی، اکنون هم این درخواست افزایش قیمت حقوق و دستمزد لحاظ شده است. مسئله مهمی که باید در این خصوص در نظر داشت، این است که مزد و رابطه کارگری و کارفرمایی را نباید سیاسی کنیم و اگر انتقادی هم وجود دارد، نباید باعث جدایی جامعه کارگری و دولت شود؛ چراکه ایجاد چنین فضایی به ضرر کارگران است. باید فضایی ایجاد شود که دغدغه‌ها در شرایطی آرام حل‌وفصل شود.
ابوی تصریح کرد: در بین تعیین سبد معیشت که مبنای تعیین حقوق و دستمزد است، بین دولت و جامعه کارگری اختلاف وجود دارد و نمی‌توان گفت همه آیتم‌هایی که برای سبد معیشت تعیین شده، در حقوق و دستمزد لحاظ شده است.
نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: در مجموع، مزد کارگر نسبت به میزان هزینه‌کرد کم است و توقع این است حقوق و دستمزد همگام با تورم واقعی در بازار تعیین شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->